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JONATHAN MARTINEAU, CHICOUTIMI, 1982.

Me licencié en criminología pero me gané la vida con los malabares. Nací en Canadá pero conozco mejor Europa. Soy doctor en filosofía pero quiero bailar. Cuando me preguntan qué hago en la vida me gusta contestar psiconauta. Viajo y ya no estoy convencido de ninguna frontera, así que hago pensamiento en movimiento, exploro el espacio de la vida, el espacio de los sueños, el espacio de la boca, las extensiones interiores del exterior y vice-versa, vivo y muero sin saber distinguir el uno del otro y dudo que sea necesario. Me esfuerzo en seguir naciendo, en desarrollar conceptos y prácticas que permitan la experiencia de un espacio naciente. Guío los talleres El Arte de nacer desde 2012, donde se investiga prácticas corporales inspiradas en el butoh y en los conceptos más liberatorios de la filosofía contemporánea. Bailé con gente maravillosa en la compañía Omos Uno del 2013 al 2016 y junto a Diana Bonilla Lafuente creamos la compañía Coracor como plataforma para nuestros distintos trabajos.

En el blog butosofia se puede conocer mejor esta investigación que piensa en movimiento.

MATILDE JAVIER CIRIA, MURCIA, 1979.

Amo el escenario. Amo bailar, enseñar, dirigir. Así que divido mi tiempo entre la creación como director, ejecutante y profesor. Desde 2003 realicé formación en circo, teatro físico e improvisación y en 2007 conocí la danza butoh, disciplina que ha imbuido mi trabajo desde entonces. Entre 2010 y 2017 trabajo con Yumiko Yoshioka en Ten Pen Chii, compañía en la que ella es coreógrafa aunque también he creado o trabajado en otras compañías. Desde 2011 realizo mi trabajo en solitario investigando las fusiones del Butoh y a partir de 2012 puse en práctica el resultado de esa investigación en las piezas que he dirigido en varias compañías. Comencé a enseñar en torno a las artes escénicas en 2005. Actualmente desarrollo mi propio método de investigación y creación ni.butoh. La importancia que veo a las artes escénicas, en la sociedad en crisis en la que vivimos, me ha llevado a impulsar diversos eventos culturales (Festival Alma Negra, Festival RipollEsDansa, Festival Kojoteki, Semana Cultural Japonesa de Ibiza, Ibiza Flow Festvial, Punto Zero, etc).

Más información en este curriculum.


ENGLISH

Matilde Javier Ciria, Murcia, 1979

I love the scene. I love dancing, teaching, directing, so I divide my time between the creation as a director, a performer and a teacher. Since 2003 I´ve been studying circus, physical theatre and improvisation, and in 2007 I knew the butoh dance. Since that moment this art has imbued my work. Between 2010 and 2017 I worked with Yumiko Yoshioka in Ten Pen Chii, the company she directs, and with another companies. Since 2011 I work on solo pieces that investigate the butoh mixed with another artistic practices. From 2012 onwards I put the results of this experience in different performances I directed in several companies.

I teach performing arts since 2005 and I´m currently developing my own method of investigation and creation called “Ni.butoh”. I see huge importance of performing arts at this time and in this crisis period we´re living. This has led me to develop different festivals as “Alma Negra”, “RipollEsDansa”, “Kojoteki”, “Ibiza Flow” and cultural events as “Ibiza´s Cultural Japanese Week”, “Punto Zero”, etc.

More info in the CV.

Jonathan Martineau, Chicoutimi, 1982

Philosopher and researcher of the movement. The translation of his doctoral thesis Shadows of justice. Political consequences of a nascent conception of being to corporal practices has given light to the butosophy, a new way of thinking that is not based on the fiction of stillness and is not based upon the individual as an alien entity to the space where it evolves. We are the space and we only exist as we are being born. This work is mainly nourished by Subbody Butoh, contact-improvisation and the teachings of improvisation teachers such as Fernando Nicolás Pellicioli, David Zambrano, Cristiane Boullosa. He regularly imparts Seminars of butosophy and has published articles and presented papers around what he calls nascent thought as a praxis of movement, collected in butosofia.com. He has been a member of the dance company Omos Uno (Cristiane Boullosa) and directed along with Diana Bonilla the company Coracor (Bordes12, Sosiego, Noli me leggere, Hundred demons in solitude). He has created the pieces Principles and Pinz& together with Matilde Javier Ciria for their common creation Alma Negra. Iberian butoh festival. Together they now direct and teach in Aula nostra · Innate butoh formation. Together with Carlos Osatinsky and Fernando Nicolás Pelliccioli, has taken place Crucifluxión and Tre3. In solo, he has presented Exposing the exposition, the piece titled & and The flower. For the project Obscena, has created I have come to not return. With Al descubierto physical theatre, he codirected and performed Ashes and diamonds and he is now involved in A dance for everybody and for no one. Finally, he co-organizes EXIN workshops (www.exindance.com) with Diana Bonilla and Rafael Ibáñez.